Kapitaal op kleine schaal

02 augustus 2021
Kapitaal op kleine schaal

Simpele speelgoedtreintjes? Zo ziet Kasper Niehaus het absoluut niet. Al op zijn 7e kreeg hij zijn eerste modeltrein. Inmiddels staan er zo’n 600 locomotieven en 1600 wagons verdeeld over zijn woonkamer, kantoor en garage. En die leveren serieus geld op.

Een toegewijde verzamelaar, zo mag je Kasper Niehaus noemen. Toch heeft hij in al die jaren nooit ergens op een zolderkamer een modelspoorbaan opgebouwd. “Tijd en ruimte ontbraken om een goede baan aan te leggen. Ik ben altijd druk geweest als bedrijfsadviseur in de supermarktwereld. Dit jaar word ik 67, dan hoop ik eindelijk een mooie spoorweg op schaal aan te leggen.” Hij heeft dan misschien geen modelbaan, Kasper geniet wel al jaren van zijn collectie. Topstukken staan opgesteld in vitrines in zijn woonkamer en kantoor. “Laatst kocht ik een speciale uitvoering van de ‘Märklin spoor 1 Krokodil’ voor € 1.900. Een prachtig model, dat inmiddels een mooi plekje in de vitrine heeft. De eerste modellen van die trein werden al voor de oorlog gemaakt. In de oorlog moest alles in Duitsland worden ingeleverd, metalen modellen werden omgesmolten voor de wapenindustrie. Zo’n uniek exemplaar van voor de oorlog kan zomaar € 500.000 opleveren.”

Ooit verkocht voor een Puch

Dat modeltreinen serieus geld op kunnen leveren wist Kasper al vroeg. “Op mijn 7e kreeg ik van mijn vader mijn eerste modeltrein. Die heb ik op mijn 16e verkocht, omdat ik een Puch wilde kopen.” Acht jaar later begint hij opnieuw met verzamelen. “Ik kocht een starterset en gaf zo’n 1000 gulden uit aan treinen. Mijn echtgenote zegt altijd: ‘ik heb liever dat je geld aan modeltreinen besteedt dan dat je het uitgeeft in de kroeg’.” Steeds vaker kocht Kasper treinen op beurzen, veilingen en in de lokale winkel. “Mijn voorkeur ging uit naar de Nederlandse modellen, die waren toen nog niet in groten getale beschikbaar.” De hobby loopt langzaam uit de hand. “Ik ging me er steeds meer in verdiepen en investeerde in treinen waarvan ik verwachtte dat ze in waarde zouden stijgen.” De beleggingswaarde begon voor Kasper steeds interessanter te worden. “Ik had een goed salaris. Als ik geld dat ik overhad op een spaarrekening zou zetten, moest ik over het niet-vrije deel belasting betalen. Dat geld kon ik beter investeren in treinen. Stel dat die niet meer waard zouden worden, dan had ik in ieder geval de jaarlijkse belasting uitgespaard.” 

Twee ton

De meeste treinen staan in een elf meter lange stelling in de garage. Allemaal keurig in de bijbehorende originele verpakking. Ook dat verhoogt namelijk de waarde. Kasper weet exact hoeveel zijn verzameling waard is. Ieder jaar komt namelijk de zogeheten Koll Catalogus uit, een gids waarin iedere modeltrein wordt gewaardeerd. “Ik houd in Excel precies bij voor hoeveel ik een trein heb aangeschaft en wat ie nu waard is.” Zijn collectie is momenteel zo’n € 200.000 waard, terwijl hij ongeveer € 180.000 heeft geïnvesteerd. Ieder jaar rond kerst zit Kasper twee tot drie dagen achter zijn computer om het Excel-bestand bij te werken. Niet alleen om zelf te weten hoeveel zijn verzameling waard is, ook verzekeringstechnisch is het belangrijk. “En ik vind het heerlijk om te doen.”

Blijf op de hoogte 

Zoals bij iedere belegging is het volgens Kasper Niehaus zaak om jezelf te verdiepen in de materie. De schaal 1:87 is volgens hem verreweg het populairst. Toch heeft hij zelf ook geïnvesteerd in Märklin I, schaal 1:32. “Die schaal is het meest waardevol. Er zijn genoeg handelaren die bij particulieren hele collecties opkopen voor een fractie van de prijs. Zij verkopen dit op beurzen en veilingen en kunnen er goed van leven.” Kasper raadt aspirant-verzamelaars aan om, zeker bij veilingen, zichzelf een maximumbedrag op te leggen. “De verleiding is vaak erg groot.”

Heeft u ook een interessante verzameling en weet u niet zeker of u daarvoor de juiste verzekering heeft? Neem contact op met onze adviseurs. Zij helpen u graag verder.

 

Meer informatie?